(FIOT 33)
FESTIVAL INTERNACIONAL OUTONO DE TEATRO DE CARBALLO
ENTRE LUCES E SOMBRAS
(A propósito de “En mitad de tanto fuego”
de Miramedia e Grec Festival)
SANTIAGO PAZOS
Jacques-Louis David pinta, nun inquietante cadro
hiperrealista, a un Patroclo espido dando as costas. Un corpo de forte
complexión que esconde o seu rostro. Un heroe da Ilíada homérica avergoñado.
Nada que ver con este personaxe reflexivo e orgulloso que retrata Alberto
Conejero a través do actor Rubén de Eguía.
Moi ben dirixido por Xabier Albertí e intelixentemente iluminado, entre
luces e sombras, por Toni Ubach e o propio director.
Un home desenfocado pola forza do destino e
polo papel de secundario ante un Aquiles, semideus, que concentra admiración e
envexa a un tempo. Mais “o dos pés lixeiros”, en contra do que nos conta
Homero, ou esa película de Brad Pitt, segundo conta Platón, e outros escritores
gregos, era un atractivo, valente e case imberbe mozo que gustaba dos praceres
versátiles que nesa época eran práctica común. Diso vai esta descarnada
confesión. Un exercicio de íntimo axuste de contas coa historia real (ou
inventada). Quen sabe?
O actor que está enriba do escenario vai
vestido, actual, con camiseta e vaqueiros para recordarnos que simplemente é unha
voz que interpreta un relato do que foi, ou puido ser, a relación de amizade e amor
desta parella que representa, por riba de todo, a lealdade e admiración
incondicional. Amor que se agocha tras dun
peto de bronce brillante salpicado de estrelas.. E cando a voz se lle rompe ao protagonista
dáste conta que estamos a ver teatro, que non está nu, que Patroclo só é brasa
que se apaga. Quizais o fume delate unha paixón incomprendida. Ay, cos pés
descalzos!
Os monólogos dramáticos sempre corren o risco
de esvaecer. Hai momentos nos que noto cansazo e voz debilitada. Un efecto que
naturaliza e humaniza o traballo do interprete. Manter intensidade constante
durante tanto tempo non é doado. A
poesía non é unha iluminación irracional, é unha interpretación que
sublima esas realidades que de tan
pedestres parecen anticuadas sendo, de feito, a disección perfecta para darlle
aire a iso que a nosa alma esconde.
Patroclo, na voz de Conejero, avanza no tempo
e fala das guerras que asolaron o mundo no século XX e o que está a pasar. Xa
saben, supoño, Palestina. Todas as guerras son incomprensibles. O actor fala
entrecortado. Non entendo moi ben porqué. Penso que improvisa ou
intencionadamente quere transmitir esa catarse de ver como os inocentes morren
arreo. Entender e descifrar os motivos polos que un actor se move ou queda
inerme sobre dun escenario, cando mil ollos miran críticos e expectantes, é
algo incomprensible. Patroclo en metade do lume sempre mira de fronte.
Sorprende. Rubén de Eguía tamén. Mirando ao espectador con intensidade cómplice
amósase sen prexuízos, limpo e vítima, sen queixa posible, por ser parte
imprescindible dunha relación que transcende pola dor que comporta amar e ser
amado en silencio e a un tempo incapacitado para adormecer o desexo.
Nunca reparei neste personaxe. Entre Odiseo e Aquiles, Troya, Héctor, Menelao e esas viaxes odiseicas, escurecen todo o que está ao seu redor. E, sen embargo, aquí rexurde algo máis intenso. Dentro dese enramado homérico de deuses e homes que opositan a coroarse, Patroclo pon os pés na terra dos mortais e dinos que por riba do amor non manda ninguén.
Saúde e longa vida…
NOTA:
ESTE ARTIGO FOI PUBLICADO NA EDICIÓN PARA BERGANTIÑOS DE LA VOZ DE GALICIA
No hay comentarios:
Publicar un comentario