(FIOT 33)
FESTIVAL INTERNACIONAL OUTONO DE TEATRO DE CARBALLO
VAIA TRÍO!
(A propósito de “Mulleres que viven soas
#MQVS” de Berrobambán)
SANTIAGO PAZOS
En Carballo, onte ao mediodía, estoupaban
bombas de palenque sen que se soubese que houbera romaría coñecida. O motivo
non era outro que unha voda con banda sonora. Xa ven, o que non consiga o amor!
E pola noite, no Pazo da cultura, os aplausos atronaban para agasallar a estas
tres mulleres, (vaia trío!), que defendían a liberdade de vivir soas por decisión
propia. Unha vida en solitario, que non en soidade. Un amor autónomo, que non
baleiro. E o público entendeu perfectamente a mensaxe, ou iso pareceu pola
resposta do respectable, cando acabou o espectáculo, cunha sonora aprobación.
Di Rosalía Fernández Rial, nunha recente
entrevista, que “o teatro ten todos os compoñentes que ten que ter unha
metodoloxía didáctica: é motivadora, ten o compoñente de xogo, esa vertente
lúdica tan imprescindible, abrangue toda a expresión posible, verbal e non
verbal; e non hai ningunha outra ferramenta coma ela que nos permita reproducir
situacións equivalentes ás reais. Ao final, é un adestramento para unha
comunicación total na vida”. E precisamente esa é a vocación teatral de Paula
Carballeira. Nunca asistín a un traballo seu, e van moitos, que non tivera esa
intencionalidade pedagóxica, na que escaseara esa concepción lúdica do feito
teatral, que non enfocara os prexuízos e medos traumáticos cos que o ser humano
convive e que non intentase comunicarse con empatía e comprensión coa xente que
estabamos a escoitala. Sempre buscando ese fío que nos cose como sociedade.
Mais esta obra é unha simbiose de estilos
complicada de engarzar. O reto é admirable. Tres recoñecidas narradoras que,
mantendo o propio estilo, intentan construír un contexto dramático que funcione
como argamasa textual. Algo que, na miña opinión, non acaba de agromar no seu
conxunto. As capacidades individuais acaban impoñéndose provocando que esta
obra non se vexa coma un todo compacto. Falan do mesmo con voces dispersas. Un
aspecto que despista e nos fai viaxar nunha montaña rusa na que perdemos a
concepción de tempos e referencias. Recorrer a Macbeth non funciona, xa que os
ecos desas outras historias documentadas teñen moita máis forza e só se utilizan
como un recurso de base. Unha mágoa. A realidade, finalmente, é máis poderosa
que a ficción literaria.
A temática é potente. E vista con esa
montaxe e iluminación tan realista e transparente que permite o xogo de sombras, a creación de
espazos que se comunican co sinxelo efecto de abrir unha persiana, as
transparencias vitais de dicir con claridade que as mulleres, e tamén os homes,
poden vivir soas sen estar condenadas a soidade, teñen unha forza tremenda. Recorden
ese enterro en diferido. Fago o que me sae da cona! Aí reside o potencial desta
obra. Interesante e novidosa, pero errática nese intento de querer sumar
estéticas e estilos que, ao final, restan eficacia a ese discurso que se quere
defender.
E, aínda sendo así, que grandes creadoras! Paula
Carballeira, María da Pontragha e Vero Rilo. Admirables. Pero como xa saben que
son un irredento, mandaría ás bruxas e a Macbeth ao inferno e retomaría con
máis intensidade ese teatro documentado e narrativo para falar dun tema que
pode rachar con moitos moldes. A escenografía está perfecta e ese final delas
tres falando sen cancelas si que merece un gran aplauso. A ver se lle dan unha
volta, eu estou disposto a repetir a experiencia.
Saúde e longa vida…
NOTA:
ESTE ARTIGO FOI PUBLICADO NA EDICIÓN PARA BERGANTIÑOS DE LA VOZ DE GALICIA
No hay comentarios:
Publicar un comentario