(FIOT 2019)
28 FESTIVAL
INTERNACIONAL OUTONO DE TEATRO DE CARBALLO
MIRADAS FIOT (1)
PARA ABRIR BOCA ABONDA
SANTIAGO PAZOS
Aínda que xa levaban uns días rolando por
escenarios estudantís as compañías Apatacón e Galeatro, nesa gran aposta que a organización está
a facer para formar e captar espectadores nos terreos dos teenagers a través do Fioteen, esta fin de semana, coas primeiras
funcións da Rúa dos Contos e de Teatro na Rúa comezaba oficialmente o FIOT 28
con gran éxito de público.
E tivo lugar tamén a “Noite
branca no teatro”, unha actividade inclusiva para cativos, (participa a
Asociación de persoas con necesidades específicas “Aloumiños”), única e
innovadora no eido teatral. Un grupo, non moi numeroso, acampa toda unha noite
no escenario do Pazo da Cultura para descubrir dende dentro ese mundo de
fantasía no que a realidade pode ser modelada a maneira do artista que cada un
deles leva dentro. Unha experiencia que, penso, non han de esquecer.
TEATRO DE RÚA
XAMPATITO PATO
“Só”
Praza do Concello
Un espectáculo de malabarismo cómico que se
pode encadrar nesa disciplina que dan en chamar “Novo circo” e que, dende o meu
punto de vista, consegue engaiolarnos con esa estética, un tanto minimalista,
de caixas polivalentes. Equilibrista limpo e elegante en cada movemento que
fai. Amosando a súa capacidade de expresividade abstracta dun xeito tan sinxelo
que te transporta a ese mundo, ou estado de confianza, no que todo ha de
encaixar con perfección. E así, como sen pretendelo, vai arrincando sorrisos
nos espectadores de todas as idades. Notable.
RÚA DOS CONTOS
(Noites de RÚA CHEA)
PEDRO BRANDARIZ
“Un
conto de michos”
Biblioteca Rego da Balsa
Este polifacético cómico forma parte do
FIOT dende que comezou a súa variada e rica traxectoria. Sempre facendo da necesidade
virtude e crecendo como actor en cada espectáculo no que participa. Aí está
como exemplo “Papar sen cancelas” con Fran Rei e Isabel Risco, que puidemos ver
o ano pasado.
Nesta ocasión enfeitizou a un bo lote de
cativos e aos pais que os acompañaban cunha sinxeleza salientable. Con
pedagoxía, sensibilidade e moito corazón. Ben.
XURXO SOUTO
“O océano de dentro. Carballo
mollado”
Valle Inclán Café
Cando falamos de Xurxo sabemos que estamos
a tratar sobre un referente de moitas loitas, dunha actitude ética e
comprometida con todo o que atinxe a terra na que vivimos e tamén co mar, o
noso mar (medre!) e os nosos mariñeiros, xentes de ida e volta polo mundo
enteiro traballando e deixando pegada inesquecible aló onde a necesidade e as
correntes os levaran.
Veu falar de todo iso que coñece de
primeira man por ter falado e se ter interesado por canta anécdota e vivencia
tiveron e teñen eses precursores da globalización que foron e son os nosos
mariñeiros.
Historias de mar a dentro aliñadas con
música e participación do público. Xurxo
é unha cicloxénese explosiva de sabedoría que sempre te sorprende e do que
sempre aprendes. Notable alto.
LAURA VILLAVERDE
“Chola a it girl” de ArtesaCía
Casino 1889
Chola é unha muller de bandeira en todos os
sentidos coma personaxe. E, por suposto, tamén o é a actriz que a interpreta
porque constrúe dende a virtualidade unha personalidade realista e crible,
aínda que sexa un ser edulcorado e tuneado.
A compañía ArtesaCía acerta de pleno ao por
de manifesto que na sociedade globalizada o tamaño do lugar no que vives non é
un impedimento para poder converterte nun referente mundial sempre, claro, que
aprendas a utilizar e manipular os instrumentos que esta nova sociedade pon a
túa disposición.
Unha proposta divertida, feita con
desenfado, que defende esa dubidosa capacidade de desdobramento vital e
psicolóxico que o mundo virtual ofrece.
Penso que esta obra ten eivas. Por exemplo
non tratar en ningún momento aspectos como o illamento e a soidade física a que
moita xente se condena cando a virtualidade se converte nunha abdución.
Tampouco creo que a súa pretensión fora outra que romper certos estereotipos
rurais que xa están superados pola realidade. Un traballo elaborado dende unha
complicidade cómica co espectador que funciona de xeito aceptable. Seguramente,
de poder, repetiría por ver se me perdín algo. Notable.
BLUES DO PAIS
“En
concerto”
Pub O Patacón
A quen non lle gusta un blues ben tocado e
estupendamente cantado? Pois se por riba lle trocas a letra con gracia e
retranca ao teu antollo, que máis podes pedir?
A xente que acudiu a ver a esta parella de
musicómicos pasouno en grande, aínda que persoalmente, sendo sincero, paréceme
que despois da primeira hora pecan por exceso en todos os aspectos. Ben,
pero...
CARMEN CONDE
“Premios Darwin”
Cafetería Colón
Con Carmen Conde pásame unha cousa que me
cabrea moito. Vexo que trae historias e anécdotas máis que interesantes,
divertidas e curiosas, que ela faino cunha extraordinaria delicadeza, que o ton
de voz que utiliza acaricia e reconforta, que quere gustar e chegar ao público
con naturalidade, mais sen embargo non me fai vibrar por falta de calor. Noto
que actúa, que o que conta e un conto lido, que lle falta forza. Xa digo, será
cousa miña, unha mágoa. E aínda así ben...Pero...
TITO ROBER
“Vida e milagres do zume de laranxa”
Cervexaría Beos
Desculpen se fago unha reflexión pedagóxica
en vez dunha crítica teatral. Porque podemos dicir que nese último aspecto,
Tito Rober, cumpre perfectamente. Conta con soltura, atrevemento e desenfado.
O problema tampouco reside en se un di máis
ou menos porcalladas. Gústame e paréceme ben todo tipo de humor, xa sexa
branco, verde ou negro, incluso o máis escatolóxico que se poida facer. Aínda
que sempre dependendo do lugar e do momento. Xa digo, non teño nada en contra.
Divírtenme dependendo das circunstancias.
Mais deixando todo iso a un lado, penso que
o problema radica en que neste tipo de monólogos no que se parodian
comportamentos e modelos educativos, familiares e sociais, que hoxe en día
están afortunadamente rexeitados por denigrantes, ten que quedar claro que as
referencias dos mesmos non son feitas dende a condescendencia.
Quede claro, por suposto, que todo o que se
refire ao mundo creativo é discutible e nunca debe ser censurable.
OSWALDO DIGÓN
“Anecdoloxía”
Mesón do Pulpo
Aquí temos un tipo aparentemente corrente,
(se deixamos aparte a estatura física e esas mans tan expresivas e
potentes), que se sobe a un escenario e
se pon a contar historias coa mesma naturalidade que o faría sentado cun grupo
de amigos mentres se toma unha cervexa.
Un monologuista sen artificios que describe
arquetipos de personaxes do noso mundo cotiá cun estilo sinxelo e unha
comicidade tremendamente efectiva, basicamente porque consegue que o espectador
se sinta cómodo aínda cando é interpelado para que forme parte dun espectáculo
que escapa de toda ampulosidade. Boas
artes administradas con intelixencia. Notable
SESIÓNS DO MERCADO
CARLOS BLANCO
“Os
mellores monólogos”
Mercado Municipal
Non teño dúbida sobre a gran valía e nivel
artístico de Carlos Blanco. Penso que temos que recoñecerlle unha traxectoria
rica e creativa na que nos fixo rir mentres levantando a saia da nosa
mesacamilla deixaba ao descuberto virtudes e vergoñas da idiosincrasia galega.
30 anos con espectáculos memorables, só e
acompañado, como os que fixo con Manecas Costas, con Luís Davila ou con
Touriñán. Monólogos e personaxes que permaneceran na memoria cómica colectiva
de Galicia.
O domingo, en Carballo, quizais non estivo
xenial pero mantivo un bo nivel, sen defraudar e mesmo engaiolando a seguidores
fieis que non deixaron de rir durante todo o espectáculo. Pese a comezar, xusto
é recordalo, amoestando de xeito pouco elegante, ao meu modo de ver, a unha
pequena parte do público que murmuraba no comezo da actuación.
Mentres afeaba o comportamento de parte do
público carballés, recordei o cabreo que pillei naquela actuación na Cervexaría
Dublín, no ano 2010, que él mesmo evocou por mor da perda dunha suposta
dentadura que lle regalaron aquel día, polo tremendo retraso ao que nos someteu
sen trasladarnos ningún tipo de xustificación.
Certo é que non deixa de ser unha
apreciación persoal e circunstancial. Xa digo, insisto, ten todo o meu
recoñecemento e seguirei acudindo a gozar dos seus monólogos sempre que poida.
Pero quero sinalar que a grandeza e importancia do santo non depende do tamaño
da peaña.
Saúde y larga vida
No hay comentarios:
Publicar un comentario