(FIOT 2019)
28 FESTIVAL INTERNACIONAL OUTONO DE TEATRO CARBALLO
A NOBRE ARTE DE XOGAR AO DESPISTE
(A propósito de “Medida X Medida” de PT
Excéntricas)
SANTIAGO PAZOS
Intentando provocar as mesmas sensacións
que sentín na estrea, mentres escribo estes comentarios escoito de
fondo a samba de Tom Zé, esa vía de escape que, “en aparencia”, nos regala Quico
Cadaval en “Medida X Medida” para facernos máis cómodo o tránsito que temos
obriga de percorrer entre a farsa e o drama. Un teatro de sombras, como sinalan
no programa de man, no que gañar e perder terminan confundíndose e
confundíndonos.
E digo “en aparencia” porque Cadaval, nesta
montaxe, xoga permanentemente ao despiste. Algo que aínda estando xa no propio
texto de Shakespeare, de aí a súa complicada catalogación, Quico acentúao,
remarcando as contradicións, con ese estilo seu tan característico que consiste
en levarte de excursión dende Carballo a Ribeira pasando antes pola Mariña
lucense e facendo unha agradecida parada para encher o bandullo en Monforte de
Lemos. Un nobre e difícil arte que, como ten demostrado na súa larga
traxectoria, tanto como monologuista como director, domina perfectamente.
Mais por unha vez, e sen que sirva de
precedente, non quero ser eu o que destripe esta obra, senón que me van permitir
que fusile parte do texto que aparece no programa de man porque nel, conciso e
clarificador, non só está explicada con claridade a lectura que PT Excéntricas
fan de Medida X Medida, (supoño que coa autoría do propio Quico Cadaval), senón
que inclúe tamén as claves da propia montaxe:
“Shakespeare nunca foi tan deliberadamente
ambiguo como nesta comedia sombría, este thriller poboado de pallasos. É unha
peza que se compón de elementos sinistros, que convocan os nosos peores
fantasmas, e de alivios clownescos que non chegan nunca a provocar a gargallada
infantil da comedia, apenas un sorriso rasgado”...
“Todas as personaxes do xogo son igual de
importantes que o condenado: todas son protagonistas dun íntimo e secreto drama
corren para salvar as súas vidas. Nesta louca carreira non se distingue o xuíz da
prostituta, o crego do proxeneta, a romántica do represor, o misioneiro do
ditador, o burócrata do asceta, a vítima do vividor, a pureza da crueldade...” E conclúe, “Medida X Medida deslúmbranos e
ofúscanos alternativamente. E ficamos sen saber moi ben o que pensar, sen
mensaxe final, sen moral”...
Xa ven que non necesita máis aclaracións
porque é, en todos os sentidos, suficientemente explícito. Por iso, a min como espectador, só me queda engadir unhas
poucas apreciacións de tipo persoal que atinxen aos diversos factores que
compoñen a posta en escena. Como por exemplo:
Que esas cintas que circundan o espazo
escénico a modo de barrotes carcerarios, e que delimitan a suposta fronteira
entre a farsa e a realidade, son un acerto do decorado que favorece esa
sensación de tenebrismo amortecido. Que o traballo musical e vocal dos actores
é admirable. Que nunca vin tan crible un personaxe representado por Evaristo
Calvo, (e teño visto uns poucos), que está soberbio no papel de Duque. Que
tanto Víctor Mosqueira como Josito Porto, Santi Romay e Patricia Vázquez, están
metidos de cheo en personaxes que parecen escritos para eles nese rexistro de
comediantes que, calquera deles, dominan con soltura. E que tanto Melania Cruz
como María Costas quedan un tanto desdebuxadas e necesitan, penso, subir un
pouco o ton nas súas interpretacións.
En canto a dirección, quizais, só quizais,
este sexa, xunto a “Bobas e galegas”, o mellor traballo de Quico Cadaval como
director, se exceptuamos a excepcional “Noite de Reis” que fixo para o CDG.
Notable e totalmente recomendable coprodución do FIOT.
Notable e totalmente recomendable coprodución do FIOT.
Saúde y larga vida…
No hay comentarios:
Publicar un comentario