ADOS/ADOS
XOSÉ ANTONIO ANDRADE FIGUEIRAS/SANTIAGO PAZOS
SOBRE “MUDANZA” DE XURXO
CHAPELA
INTRODUCCIÓN
SANTIAGO PAZOS
SANTIAGO PAZOS
Di Ramón Vilar Landeira, (autor de “Os televisores
estrábicos” e “Un peixe no parqué”, libro de recente publicación e de obrigada
lectura), que “falar ben dos amigos pode parecer prevaricación, pero non
recomendar con paixón este excelente libro de poemas de Xurxo Chapela, editado por Francisco Macías, sería dunha deshonestidade pornográfica”.
E eu, que sempre defendo con
entusiasmo calquera tipo de teoría pornográfica, ou case tanto como as teorías
científicas forenses e criminalistas, penso que sería un crime non falar aquí de
“Mudanza”, un libro de poesía que está a provocar en críticos e lectores un
certo estado de alteración do que temos que felicitarmos porque é un indicio de
que esta sociedade aínda non está totalmente infectada pola gangrena
materialista. Debater sobre poesía é falar de sentimentos. Algo exótico nestes
tempos de mudanzas nos comportamentos sociais e na revolución que se está a
vivir nos modos e instrumentos que ten a humanidade para relacionarse.
Como exemplo de ese estado de polémica e raro
entusiasmo literario, tratándose por riba dalgo tan vaporoso como pode ser a
poesía, sirvan estes comentarios do mesmo Xurxo
Chapela en referencia a uns comentarios críticos sobre da súa
Mudanza: “Como todo non vai ser chucharnos as pirolas entre colegas (e mentres
melloro a miña autoestima), tedes a maese Santiago
Jaureguizar para avisarvos de que #Mudanza son só "frases brillantes", pero
"máis intención que logro". Polo demais, mestre, "o que fala non
é o que escribe nin o que escribe é o que é", como Roland Barthes e calquera tripitidor de ESO
saben”.
Xa ven que o debate
literario está servido e, penso, que a polémica musical está por vir xa que
Xurxo sempre se empeña en ofrecernos unha persoal banda sonora na que se retrata de oído. De aí que pedise a colaboración dun bo amigo, escritor que acaba de publicar "Nas cortinas do tempo" e compañeiro de conversas
para que me acompañase nestes comentarios de “Mudanza”.
O UNIVERSO POÉTICO DE CHAPELA
XOSÉ ANTONIO ANDRADE
FIGUEIRAS
Levo cambiado de domicilio vinte e tres veces
na miña vida. Pensaba que sabía algo de mudanzas, mesmo daquelas en que os
enseres da alma van directamente ao vertedoiro existencial. Pero non. Non
despois de facer unha lectura (médico)forense da Mudanza de Xurxo Chapela. No inventario do desamor hai mobles que non saen pola porta sen antes dinamitalos.
E o autor mantén un afecto tan aditivo por algún deles que opta por derrubar a
casa, con tal de gardar o contido. Xenial.
A penas sei nada de poesía. A dicir verdade,
non leo moita. Suponme un sobreesforzo de atención que non esixen, polo xeral,
os textos en prosa. Tal vez non sexa alleo a esta miña carencia o feito de que
a miúdo acaben na mesiña de noite poemarios que nunca deberan saír do caixón
dos “vaiapordiós”. Hai xente convencida de que un dicionario de sinónimos, un espírito
melancólico e media ducia de cervexas conforman a tríade de ferramentas para
unha lírica de desmaio. A outros chámalles moito a atención o bardo postmoderno
que “deseña” poemas-tetrix, a base de deixar caer sobre do papel letras de
cores combinadas, que acaban facendo bonito. Atrévome a dicir que a obra
poética de Chapela é a antítese de tan pobre concepción creativa.
O libriño de Xurxo está sementado de
expresións tan curtas como maxistrais. Algunhas delas condensan en catro ou
cinco palabras todo un universo poético, que algúns abofé escolleriamos como
persoal epitafio: A vida fixo augas... Son un home deshabitado... Quixemos
tremer para pasarnos a limpo... Fozar na quincalla sentimental... O amor está
nos ósos... En fin, para o meu gusto e deleite, velaí poesía bravía pero
pura, sazonada pero sen adobos nin prebes innecesarios. Dura, mesmo
escatolóxica por veces, pero auténtica.
Mesmo sen coñecer persoalmente ao autor, máis
aló de puntuais saúdos de cortesía, confeso a simpatía que me inspira. E diría
que me solidarizo na súa defensa da autonomía emocional das fins de semana.
Con permiso, mestre:
“Non che volverei pedir permiso para un
venres: a vida pode seguir sucedendo sen o
teu consentimento”.
SANTIAGO PAZOS
A primeira referencia literaria que teño de Xurxo Chapela é un poema publicado na revista “A regueifa” publicada por Lumieira no ano
1999, titulado “Despedida”, (curioso título, cando imos falar de “Mudanza”,
despois de vinte anos), e que tamén leva como referencia uns premonitorios
versos de Ramón Irigoyen (“Están a asasinarte pola espalda e cres que te aloumiñan”).
De feito, pola temática, ese poema encaixaría
perfectamente dentro deste novo poemario. Non tanto polo estilo, claro, xa que se
nota en “Mudanza” unha madurez e un dominio da lingua e da prosa poética máis elaborado
e conciso. Aínda que el sosteña que toda literatura é un artificio, parece
agora menos forzado ese exercicio de describir toda esa podremia que é preciso extirpar,
de cando en vez, para poder sentirmos, senón totalmente sans, alomenos limpos
para unha temporada.
Non quere dicir isto que o poeta quedara estancado nun bucle existencial do que non ten forma de saír, nin moito menos. Só
que ás veces teño a impresión de que vivimos presos de sentimentos que exixen ser expresados dalgún xeito que non
acabamos atopar, de darlle forma. Experiencias carcerarias no eido da
sensibilidade e os sentimentos, unha chea de desacougos que é necesario vomitar.
E teño que dicir que Xurxo vomita ben, non sei se despois lle serve para algo, (eu
espero que si). Por iso, en certo modo, penso que este libro é un excelente
purgante para curarse dos fracasos sentimentais, ou polo menos un bo intento de
inocularse contra eles feito dende a ironía aceda do que sabe que nas rupturas todos os sorrisos transfórmanse en acenos petrificados.
Teño debatido con algún autor (Paco Souto, por exemplo) sobre a verdade e a mentira na poesía e sempre prefiro
quedarme con esa sentencia do amigo poeta Modesto Fraga cando afirma que “a poesía sen alma pode ser calquera cousa menos poesía”.
E dicir, que máis aló de se o que contas procede de experiencias persoais autobiográficas
o importante é que non escribas dende a pose
e a impostura.
Bo exemplo desa poesía que procede de dentro
das entrañas son "Mudanza" e, por suposto, “Primavera de navallas”, o mellor e máis redondo libro de Xurxo,
polo de agora, segundo a miña opinión.
Saúde e larga vida...
No hay comentarios:
Publicar un comentario