(FIOT 32)
FESTIVAL INTERNACIONAL OUTONO DE TEATRO DE CARBALLO
ESTE MUNDO ABSURDO
(A propósito de “El traje” de Juan Cavestany)
SANTIAGO PAZOS
JAVIER GUTIÉRREZ E LUÍS BERMEJO (FOTO DE VANESSA RÁBADE)
Cando xuntamos un inquietante texto e unha
boa dirección, neste caso ambos de Juan Cavestany, dous grandes actores como son Javier Gutiérrez
e Luís Bermejo, unha escenografía de Mónica Boromello e unha iluminación de
Eduardo Vizuete excelentes, o difícil e imperdoable sería que o resultado fora
malo. Tampouco foi un elixir de deuses, poucas veces ocorre, pero cumpriron de
largo e con méritos coas expectativas creadas.
Tanto Javier como Luís manteñen un pulso
interpretativo de alto voltaxe durante toda a función para defender un texto
que, partindo dun feito real como son as disputas que os clientes arman o primeiro
día de rebaixas nun gran almacén, describe unha situación totalmente absurda
que nos recorda a “El Proceso” de Kafka reinterpretado polos cómicos Faemino e
Cansado. O resultado é dunha comicidade xocosa e angustiosa a un tempo.
Non acostumo a facelo pero neste caso penso
que é necesario resumir a trama para que se entenda ben o que estou contando:
un suposto xefe de seguridade dese gran almacén encerra, nunha sala totalmente
despersonalizada (con excepción dun cadro cun cadelo), a un empresario fracasado
que tivo un altercado cunha señora, á que tamén manteñen encerrada, para ser
interrogado sobre a pelexa que mantiveron para facerse cun traxe. Un e outro,
despois de mutuos enfrontamentos e diálogos absurdos, terminarán colaborando
como cómplices para desfacerse do cadáver da señora que, para rizar o rizo,
finalmente resulta ser un home disfrazado e non está morto.
Engadamos que, teatralmente, é moi intelixente o incesante intercambio de
papeis dos protagonistas que pasan de investigador a investigado, e viceversa,
en enérxicas escenas que atrapan e manteñen en tensión ao espectador de xeito
sorprendente. Unha comedia negra chea de matices, e de enganos, producidos polo
autor a modo de despiste que van medindo en cada momento a forza psicolóxica dos personaxes. Memorables, e delirantes,
escenas como a do Tiovivo na que o xefe de seguridade, tendido no chan, prega
comprensión e agarimo e a seguinte na que parece que a relación destes dous
descoñecidos, en principio inimigos, vai acabar nunha relación amorosa
ocasional. E moi enigmática e chocante esa onde o carcereiro ábrelle a porta ao
preso e este xa non quere marchar.
E socioloxicamente é moi interesante como materia de estudo, hai moitos xa escritos, sobre esa competencia e ferocidade do ser humano en situacións como a que narra este texto absurdo, mais non tan irreal como poida parecer. Non é certo que o teatro conte sempre a verdade, a maioría das veces minte e engana. Neste caso Cavestany xoga coa percepción que o espectador poida ter dun feito que, podendo ser perfectamente factible, se lle amosa como se fora un imposible. Como din ao final “todo o que merece a pena exixe un sacrificio”. Eu espero que esas penalidades sexan tan leves como para min foron gozando desta obra tan completa. Aplausos. Seguiremos contando...
Saúde e longa vida…
NOTA:
ESTE ARTIGO FOI PUBLICADO NA EDICIÓN PARA BERGANTIÑOS DE
LA VOZ DE GALICIA
No hay comentarios:
Publicar un comentario