(FIOT 32)
FESTIVAL INTERNACIONAL OUTONO DE TEATRO DE CARBALLO
COMO PODER CONTROLAR A IRA !!!
(A propósito de “Puños de harina” de El AEDO Teatro)
SANTIAGO PAZOS
(FOTO DE VANESSA RÁBADE)
Non quedei ao debate que Jesús Torres, intérprete, autor
e director, comezaba cos alumnos de bacharelato que acudiron a ver “Puños de
harina”, porque despois de hora e media de tanta intensidade interpretativa e
dese silencio respectuoso que mantiveron expectantes, sen que se escoitara un
chío nin real nin virtual, pensei que tiña dabondo para contar.
Xusto acababa de ler neste periódico un informe da
Fundación ANAR onde se denunciaba o crecemento da violencia de xénero entre
adolescentes, e aí estaba agora vendo como un bo lote deles escoitaban con suma
atención unha reflexión profunda en contra da homofobia, o racismo e a
violencia. Son contrastes que a sociedade ofrece pescudando un chisco.
Aquí falase de dou xitanos que viven e sofren
circunstancias adversas, en distintas épocas históricas, nun monólogo a dúas
voces dividido en dez asaltos. Non só están unidos pola raza e as desgrazas,
tamén o están polo boxeo, unhas avoas protectoras, e as árbores. E os dous
teñen que loitar contra a ira que lles
produce a inxustiza. Como di un deles, “non
é máis forte o que máis forza ten, senón o que ten motivos para loitar”.
Rukeli, significa carballo en alemán, é un personaxe
real. Boxeador de orixe xitano a quen lle quitan o título de campión nacional
por non ser ario e que despois de retar a Hitler, presentándose nun combate co
pelo tinxido de rubio e enzoufado de po de talco, é asasinado nunha cámara de
gas en 1943 tras pasar por varios campos de concentración.
A avoa de Saúl compárao cun salgueiro. O pai, un
maltratador de manual, quere que sexa boxeador por tradición familiar e facer
del un home. Ao negarse a matar a un gato cunha pa, sendo un neno, o pai
chámalle maricón e dille que o vai converter en home a forza de hostias. Saúl
aínda non sabe que é homosexual, descubrirao moito máis tarde. Tampouco sabe
porque ten que amar ou odiar a quen lle mande seu pai. Este xitano terá un
futuro feliz, fuxirá cun mozo chamado Cristo que lle ensinará a amar
libremente. Tamén se enteira da historia de Rukeli, a quen lle devolven o
campionato que lle roubaran sesenta anos despois de morto.
A narración destas biografías descorre paralela nun
escenario no que unha gran caixa semella un cuadrilátero e unha caseta de feira,
a un tempo, grazas aos xogos de iluminación. E a dramaturxia intelixente e
comprometida de Jesús Torres, dividida nos dez rounds que dura un combate de
boxeo, describe con crueza a violencia e desprezo aos que se teñen que
enfrontar estes dous personaxes. “As miñas forzas son as súas fraquezas”, din
para intentar superar os atrancos, xa que se pode ser home de moitas maneiras.
Unha gran lección de pedagoxía inclusiva esta honesta
obra de teatro. Ben escrita, ben dirixida e ben interpretada. Totalmente
recomendable. Como repite insistentemente Rukeli, e que as rapazas e rapaces
entenderon desde o primeiro minuto, “fóra todo o ruído do mundo, dentro da miña
cabeza só silencio”. Parabéns...
Saúde e longa vida…
NOTA:
ESTE ARTIGO FOI PUBLICADO NA EDICIÓN PARA BERGANTIÑOS DE
LA VOZ DE GALICIA
No hay comentarios:
Publicar un comentario